25.04.2013, 00:52
Poradnik bezpośrednio łączy się z tym co naskrobałem prawie rok temu -
Poradnik o postaciach
Chciałbym by to co napiszę, było nie tyle poradnikiem, a raczej wymianą poglądów na pewne tematy, które może mógłbym zamieścić w tych radach.
Położenie
Planując budowę własnej wioski warto skupić się najpierw na jej położeniu. Oczywistym powodem jest to, że są pewne miejsca i surowce, na których zależy nam najbardziej na początku. Nieoczywistym
faktem, jest to, że z czasem nasza wioska może nam się znudzić, możemy poznać nowych ludzi, możemy dostać zaproszenie do większej wioski. Wówczas naszą osadę możemy (a na pewno powinniśmy) użyć jako satelitę. Na co więc zwracamy największa uwagę, a na co najmniejszą?
- Najważniejsze dla nas są góry, bagna i jeziora.
- Mniej ważne są dobrej jakości (+50ql) złoża ziemi, gliny i wody.
Dlaczego tak jest? Z punktu widzenia gracza, zaczynającego grę od nowa - najważniejsze jest curio. Mając pod dostatkiem fajnych obiektów badawczych można zrobić parę altów i wysłać je po dalekiej okolicy w poszukiwaniu złóż drugiego sortu (ziemi, wody, gliny) i założyć tam village idol(lub personal claim) tylko by czerpać zyski. Powód takiego doboru wartości wynika, też z tego, że wraz z rozwojem świata prawie pewną rzeczą jest to, że zamieszkacie w większych wioskach, a one przeważnie posiadają własne wysoko jakościowe złoża, a prywatny dostęp do gór i bagien oraz jezior (dla flotsamów i małż) może być zbawienny i dać lekką przewagę nad resztą członków.
Najlepiej więc wybrać miejsca takie jak te:
przy takiej ilości bagien dziennie jeden bluebell to minimum, podobnie z edelkami - które zbiera się bardzo łatwo a przecież 10-12pkt w handlu to bardzo dużo. W przypadku takich gór, można stworzyć trzy alty (wbić 50perc i 50 explo to przecież niecały dzień roboty, dla średnio zaawansowanej wioski, gdzie wystarczą tylko marchwie w dużych ilościach, bot i trochę curio) i alty te zostawić w tych górach by nie budować 3 idoli, których cena i utrzymanie jest nieporównywalnie większa.
A teraz spróbuję wybronić się trochę z pod zarzutów typu "bez dobrej ziemi i wody nic nie zrobisz!", "bez gliny jesteś nikim!". Nie jest trudno znaleźć ziemię ~40 ql, podobnie z wodą. Z takimi
zasobami jesteśmy w stanie zrobić drzewko ~60-70ql w średnio zaawansowanej wiosce, z takimi drzewkami już łatwiej podnosić jakość wszystkich przedmiotów. (Pamiętamy, że to czego sami nie zrobimy, jesteśmy w stanie kupić choćby za dziesiątki edelków, które znajdziemy)
Mając już miejsce gdzie zamieszkamy, skupiamy się na najszybszym wbiciu umiejętności łowienia królików i robienia desek. Musimy przygotować skórki na palisadę i na plecaki oraz klej. Wioska powinna być na tyle duża by pomieścić nasze farmy oraz szkółkę leśną, a w przyszłości zwierzaki hodowlane. Tutaj też, można zastanowić się, czy wioska powinna być na tyle duża by czuć się w niej bezpiecznie od strzelców (Według mnie, na ogół nie ma takiej potrzeby - jednak to zależy także od naszych sąsiadów, jeśli niedaleko jest bardziej agresywna wioska to i choćbyśmy się z nimi dogadali, nigdy nie wiadomo, czy ktoś śledząc ich nie zechce wpaść i do nas).
Kształt wioski
Troszkę już zahaczyliśmy o to jaki kształt powinna mieć nasza wioska. Choć Honoka stworzyła pewien poradnik , który sprawę trochę rozjaśnia to tak naprawdę nie ma idealnego kształtu, ale nie ma także złego. Wszystko zależy od naszych pomysłów oraz pomysłów na ustrój wewnątrz wioski.
Najpierw spróbuję się skupić na ustroju we wiosce (po tym przejdziemy do pewnego projektowania, choć ja raczej rzucę tylko przykłady - to od was zależy co zechcecie zrobić). Najczęstsze wybory:
- Ustrój, gdzie każdy posiada własną działkę, na której robi co chce, do ogólnego użytku idą tylko przedmioty kupione/zrobione wspólnie - te o najwyższym quality:
W centrum umieszczamy ogrodzony (najlepiej) teren, w którym budujemy kilny, Stone Mansiony na silk dla tych, którzy nie mogą sami go robić, sadzimy najwyższe jakościowo drzewka mulberry, tam stawiamy loomy, spinning wheale, itp. [Ustrój taki, ma największą szanse życia, bo pozwalamy ludziom na pełną dowolność jednocześnie budując relacje między nimi co powoduje wzrost współpracy)
- Ustrój gdzie nie ma granic, gdzie każdy robi na wspólną rzecz - w takim ustroju, możemy pozwolić sobie na posiadanie tylko jednej postaci, bo zawsze ktoś nam pomoże w tym czego sami nie tworzymy. [Ten ustrój mi się nie podoba, bo jest idealny do wyzyskiwania, ciężko jest znaleźć graczy na tyle mądrych i dobrych oraz pracowitych by to się sprawdziło]
W zależności od tych ustrojów nasza wioska może być podzielona na działki lub strefy. Działki, mogą być minimalne (np 10x10 tylko by wybudować Stone Mansiona i obmurować) lub 50x50 gdzie każda działka to osobna wioseczka. Wioska może być zbudowana tak, by zwierzęta lub farmy były wspólne, możemy je odgrodzić lub nie. Wszystko zależy od tego co nam aktualnie wpadnie do głowy. Warto jednak zostawić więcej miejsca na przyszłe farmy takie jak wheat lub flax(/hemp) na Stone Mansiony lub Bannery - takich raczej nie robi się na działkach.
Kopalnie
W kwestii kopalni, najlepiej zbudować minehole - zabudować go całkowicie i permamentnie, na którymś poziomie postawić village idola, crossroad i tylko do niego się teleportować by kopać. Jest to jedyne bezpieczne rozwiązanie wszystkie inne są raczej błędne (chyba, że o jakimś zapomniałem). Ach, w kwestii surowcowej - żył metalu jest tak dużo, że nie ma sensu budować wioski aktualnie na jednej. Zablokować kopalnie można znaczkami lub płotkiem, ale upewnijcie się próbując masowo wchodzić w górę i w dół czy na pewno ją zablokowaliście, bo zdarza się, że zablokowana kopalnia przepuści was raz na sto prób.
W chwili budowania większej wioski, najlepiej budować takie na jungli (biały teren na mapie) ze względu na brak urwisk. Tak robią największe skupiska ludzi, to świetny choć troszkę czasochłonny pomysł.
Kogo przyjmować, a kogo nie?
- Najsampierw radzę przejżeć polskie forum (chyba, że przyjmujemy zagraniczniaków) zobaczmy jak osoba się wyraża, co inni o niej mówią, czy gdzieś nie jest temat o tym by danej osoby nie przyjmować.
- Upewnijmy się, że nie jest w obozie wroga, choć ludzie potrafią się zmieniać! Czasem osoba z wrogiej wioski mogła być tylko niegroźnym farmerem, tacy ludzie raczej nie są krwiopijcami.
- Czasem warto dla próby odmówić takiej osobie by zobaczyć reakcje. Na pierwszy rzut oka rozmawia się z kandydatem miło, ale gdy go odrzucisz zaczyna się gimnazjalny pocisk typu: "Ahhh ty stary rowerze, miałeś mnie przyjońć, zmarnowałem 4 dni swojego ciekawego gimnazjalnego życia!!!111 Przez ten czas jusz dawno byłbym w Nowym Yorku lub AkropkaDe".
- Warto też popytać różnych ludzi, czy mieli z daną osobą jakiś kontakt wcześniej.
- Czasem warto zwracać uwagę na szczegóły - czy może dana osoba nie założyła konta tego samego dnia co temat z dziwnym nickiem "Kill'em'all999" ;] Różni ludzie się zdarzają.
Przyszłość wioski
Najlepszym pomysłem, według mnie, jest skupienie się na handlu, a nie na chorym wyścigu po jakość. Śmiało możemy zostawić w tyle takie rzeczy jak h ql kilny, smeltersy itp. Na takich 60ql spokojnie da się wytworzyć metal wystarczający do curio a zbroje i broń możemy sobie kupić. Jednak są pewne rzeczy, których jakości nie możemy sobie od tak olać. Są to jakości roślin - głównie tych, tkaninotwórzych (jak hemp czy flax), drzewek do pewnego poziomu - musimy mieć przecież mulberry dla jedwabników wysokiej jakości, oraz innych drzewek.
Warto pamiętać, że tak czy owak czymś trzeba handlować, z czasem nasze edelki mogą się znudzić - skupiajmy się na jedwabiu - zawsze znajdzie się kupiec. Skupiajmy się na stali niskiej jakości na mury - również znajdzie się kupiec (zawsze!), skupmy się także na tkaninach na bannery (jeśli nie mamy innych rzeczy, którymi można handlować). Przy dobrym rozegraniu i handlu tym co mamy bardzo szybko nasza wioska się rozwinie od wysokiego poziomu.
Mam nadzieję, że nie pominąłem, żadnych teoretycznych rzeczy Pozdrawiam wszystkich którzy to przeczytali w całości!
Poradnik o postaciach
Chciałbym by to co napiszę, było nie tyle poradnikiem, a raczej wymianą poglądów na pewne tematy, które może mógłbym zamieścić w tych radach.
Położenie
Planując budowę własnej wioski warto skupić się najpierw na jej położeniu. Oczywistym powodem jest to, że są pewne miejsca i surowce, na których zależy nam najbardziej na początku. Nieoczywistym
faktem, jest to, że z czasem nasza wioska może nam się znudzić, możemy poznać nowych ludzi, możemy dostać zaproszenie do większej wioski. Wówczas naszą osadę możemy (a na pewno powinniśmy) użyć jako satelitę. Na co więc zwracamy największa uwagę, a na co najmniejszą?
- Najważniejsze dla nas są góry, bagna i jeziora.
- Mniej ważne są dobrej jakości (+50ql) złoża ziemi, gliny i wody.
Dlaczego tak jest? Z punktu widzenia gracza, zaczynającego grę od nowa - najważniejsze jest curio. Mając pod dostatkiem fajnych obiektów badawczych można zrobić parę altów i wysłać je po dalekiej okolicy w poszukiwaniu złóż drugiego sortu (ziemi, wody, gliny) i założyć tam village idol(lub personal claim) tylko by czerpać zyski. Powód takiego doboru wartości wynika, też z tego, że wraz z rozwojem świata prawie pewną rzeczą jest to, że zamieszkacie w większych wioskach, a one przeważnie posiadają własne wysoko jakościowe złoża, a prywatny dostęp do gór i bagien oraz jezior (dla flotsamów i małż) może być zbawienny i dać lekką przewagę nad resztą członków.
Najlepiej więc wybrać miejsca takie jak te:
przy takiej ilości bagien dziennie jeden bluebell to minimum, podobnie z edelkami - które zbiera się bardzo łatwo a przecież 10-12pkt w handlu to bardzo dużo. W przypadku takich gór, można stworzyć trzy alty (wbić 50perc i 50 explo to przecież niecały dzień roboty, dla średnio zaawansowanej wioski, gdzie wystarczą tylko marchwie w dużych ilościach, bot i trochę curio) i alty te zostawić w tych górach by nie budować 3 idoli, których cena i utrzymanie jest nieporównywalnie większa.
A teraz spróbuję wybronić się trochę z pod zarzutów typu "bez dobrej ziemi i wody nic nie zrobisz!", "bez gliny jesteś nikim!". Nie jest trudno znaleźć ziemię ~40 ql, podobnie z wodą. Z takimi
zasobami jesteśmy w stanie zrobić drzewko ~60-70ql w średnio zaawansowanej wiosce, z takimi drzewkami już łatwiej podnosić jakość wszystkich przedmiotów. (Pamiętamy, że to czego sami nie zrobimy, jesteśmy w stanie kupić choćby za dziesiątki edelków, które znajdziemy)
Mając już miejsce gdzie zamieszkamy, skupiamy się na najszybszym wbiciu umiejętności łowienia królików i robienia desek. Musimy przygotować skórki na palisadę i na plecaki oraz klej. Wioska powinna być na tyle duża by pomieścić nasze farmy oraz szkółkę leśną, a w przyszłości zwierzaki hodowlane. Tutaj też, można zastanowić się, czy wioska powinna być na tyle duża by czuć się w niej bezpiecznie od strzelców (Według mnie, na ogół nie ma takiej potrzeby - jednak to zależy także od naszych sąsiadów, jeśli niedaleko jest bardziej agresywna wioska to i choćbyśmy się z nimi dogadali, nigdy nie wiadomo, czy ktoś śledząc ich nie zechce wpaść i do nas).
Kształt wioski
Troszkę już zahaczyliśmy o to jaki kształt powinna mieć nasza wioska. Choć Honoka stworzyła pewien poradnik , który sprawę trochę rozjaśnia to tak naprawdę nie ma idealnego kształtu, ale nie ma także złego. Wszystko zależy od naszych pomysłów oraz pomysłów na ustrój wewnątrz wioski.
Najpierw spróbuję się skupić na ustroju we wiosce (po tym przejdziemy do pewnego projektowania, choć ja raczej rzucę tylko przykłady - to od was zależy co zechcecie zrobić). Najczęstsze wybory:
- Ustrój, gdzie każdy posiada własną działkę, na której robi co chce, do ogólnego użytku idą tylko przedmioty kupione/zrobione wspólnie - te o najwyższym quality:
W centrum umieszczamy ogrodzony (najlepiej) teren, w którym budujemy kilny, Stone Mansiony na silk dla tych, którzy nie mogą sami go robić, sadzimy najwyższe jakościowo drzewka mulberry, tam stawiamy loomy, spinning wheale, itp. [Ustrój taki, ma największą szanse życia, bo pozwalamy ludziom na pełną dowolność jednocześnie budując relacje między nimi co powoduje wzrost współpracy)
- Ustrój gdzie nie ma granic, gdzie każdy robi na wspólną rzecz - w takim ustroju, możemy pozwolić sobie na posiadanie tylko jednej postaci, bo zawsze ktoś nam pomoże w tym czego sami nie tworzymy. [Ten ustrój mi się nie podoba, bo jest idealny do wyzyskiwania, ciężko jest znaleźć graczy na tyle mądrych i dobrych oraz pracowitych by to się sprawdziło]
W zależności od tych ustrojów nasza wioska może być podzielona na działki lub strefy. Działki, mogą być minimalne (np 10x10 tylko by wybudować Stone Mansiona i obmurować) lub 50x50 gdzie każda działka to osobna wioseczka. Wioska może być zbudowana tak, by zwierzęta lub farmy były wspólne, możemy je odgrodzić lub nie. Wszystko zależy od tego co nam aktualnie wpadnie do głowy. Warto jednak zostawić więcej miejsca na przyszłe farmy takie jak wheat lub flax(/hemp) na Stone Mansiony lub Bannery - takich raczej nie robi się na działkach.
Kopalnie
W kwestii kopalni, najlepiej zbudować minehole - zabudować go całkowicie i permamentnie, na którymś poziomie postawić village idola, crossroad i tylko do niego się teleportować by kopać. Jest to jedyne bezpieczne rozwiązanie wszystkie inne są raczej błędne (chyba, że o jakimś zapomniałem). Ach, w kwestii surowcowej - żył metalu jest tak dużo, że nie ma sensu budować wioski aktualnie na jednej. Zablokować kopalnie można znaczkami lub płotkiem, ale upewnijcie się próbując masowo wchodzić w górę i w dół czy na pewno ją zablokowaliście, bo zdarza się, że zablokowana kopalnia przepuści was raz na sto prób.
W chwili budowania większej wioski, najlepiej budować takie na jungli (biały teren na mapie) ze względu na brak urwisk. Tak robią największe skupiska ludzi, to świetny choć troszkę czasochłonny pomysł.
Kogo przyjmować, a kogo nie?
- Najsampierw radzę przejżeć polskie forum (chyba, że przyjmujemy zagraniczniaków) zobaczmy jak osoba się wyraża, co inni o niej mówią, czy gdzieś nie jest temat o tym by danej osoby nie przyjmować.
- Upewnijmy się, że nie jest w obozie wroga, choć ludzie potrafią się zmieniać! Czasem osoba z wrogiej wioski mogła być tylko niegroźnym farmerem, tacy ludzie raczej nie są krwiopijcami.
- Czasem warto dla próby odmówić takiej osobie by zobaczyć reakcje. Na pierwszy rzut oka rozmawia się z kandydatem miło, ale gdy go odrzucisz zaczyna się gimnazjalny pocisk typu: "Ahhh ty stary rowerze, miałeś mnie przyjońć, zmarnowałem 4 dni swojego ciekawego gimnazjalnego życia!!!111 Przez ten czas jusz dawno byłbym w Nowym Yorku lub AkropkaDe".
- Warto też popytać różnych ludzi, czy mieli z daną osobą jakiś kontakt wcześniej.
- Czasem warto zwracać uwagę na szczegóły - czy może dana osoba nie założyła konta tego samego dnia co temat z dziwnym nickiem "Kill'em'all999" ;] Różni ludzie się zdarzają.
Przyszłość wioski
Najlepszym pomysłem, według mnie, jest skupienie się na handlu, a nie na chorym wyścigu po jakość. Śmiało możemy zostawić w tyle takie rzeczy jak h ql kilny, smeltersy itp. Na takich 60ql spokojnie da się wytworzyć metal wystarczający do curio a zbroje i broń możemy sobie kupić. Jednak są pewne rzeczy, których jakości nie możemy sobie od tak olać. Są to jakości roślin - głównie tych, tkaninotwórzych (jak hemp czy flax), drzewek do pewnego poziomu - musimy mieć przecież mulberry dla jedwabników wysokiej jakości, oraz innych drzewek.
Warto pamiętać, że tak czy owak czymś trzeba handlować, z czasem nasze edelki mogą się znudzić - skupiajmy się na jedwabiu - zawsze znajdzie się kupiec. Skupiajmy się na stali niskiej jakości na mury - również znajdzie się kupiec (zawsze!), skupmy się także na tkaninach na bannery (jeśli nie mamy innych rzeczy, którymi można handlować). Przy dobrym rozegraniu i handlu tym co mamy bardzo szybko nasza wioska się rozwinie od wysokiego poziomu.
Mam nadzieję, że nie pominąłem, żadnych teoretycznych rzeczy Pozdrawiam wszystkich którzy to przeczytali w całości!
W9 - HopesFall
W8 - Godtuwn
W7 - Korpiklaani, AD, Cookietown
W6 - Polan Horde, Nova Hoota, D13, Winterfell, AD
W5 - Ruj I Chuj, Thorn in Foothills
W4 - Melina
W3 - Ostrowin, Clockwork City, Rhovanion
„Utopię waszą utopię”
W8 - Godtuwn
W7 - Korpiklaani, AD, Cookietown
W6 - Polan Horde, Nova Hoota, D13, Winterfell, AD
W5 - Ruj I Chuj, Thorn in Foothills
W4 - Melina
W3 - Ostrowin, Clockwork City, Rhovanion
„Utopię waszą utopię”